Airzound vs The Hornit


Alles is een wedstrijd! Dus ook tussen de airzound en de Hornit. Wij verkopen ze beide dus een vergelijkende test is op zijn plaats. Om te beginnen met de overeenkomsten.

Overeenkomsten:
Zowel de Airzound als The Hornit zijn ontwikkeld door fietsers. De een komt uit Canada en de ander uit Engeland. Beide uitvinders (Airzound, als van de Hornit) hebben uit nood hun "fietstoeter" ontwikkeld.
Wij zijn in Amsterdam fietspaden gewend, maar in London en Toronto zijn die minder gangbaar. Dus daar sta je dan als goedbedoelende milieubewuste forens. Met je fietsbel in de aanval tegen vrachwagens en goed geisoleerde auto's. Levensgevaarlijk!

Beide heren besloten zichzelf beter hoorbaar te maken. De een met een lege petfles en de ander met een elektrische toon. Het resultaat is in beide gevallen oorverdovend geworden.

Wil je jezelf hoorbaar maken op je fietsje dan zijn beide producten een optie.

De verschillen per product zijn eigenlijk meer praktisch van aard. Om die aan te geven behandelen we de Airzound en de Hornit apart.

Meteen naar de conclusie? Ga naar het eindoordeel.

Airzound

De Airzound is een echte luchthoorn voor de fiets. Deze fietstoeter bestaat uit een toeter en een luchtcompartiment. In totaal ongeveer 150gr. De toeter is makkelijk te bevestigen aan het stuur. Het luchtcompartiment doet denken aan een klein petflesje. Niet geheel ontoevallig, want de petfles zorgde ooit voor het basisidee van de Airzound. Het luchtcompartiment kan je ergens anders op je frame plaatsen. De bidonhouder ligt het meest voor de hand. Onderaan de stang kan ook. hiervoor worden materialen meegeleverd (tie wraps). De petfles neemt dus wat ruimte in.
De airzound maakt geen gebruik van batterijen en is wat dat betreft 100% ecologisch verantwoord. Je dient hem wel zelf op te pompen. Dit kan met een gewone fietspomp (ventiel mountainbike en auto), of bij het tankstation. Wij pompen hem meestal op tot ongeveer 5 bar.
Hoe meer de airzound is opgepompt hou harder het geluid. Met een opgepompt reservoir kan je rustig een stuk of dertig keer kort toeteren.
Het nadeel is dat je hem na 30x wel moet oppompen. Vergeet je dit voordat je van huis gaat, dan heb je er in een noodgeval dus "bar" weinig aan. Het oppompen wordt overigens een tweede natuur na verloop van tijd.
Het geluid is dat van een echte luchthoorn met hoge toon. De meeste voetgangers en fietsers denken dat er een auto, of zelfs trein nadert bij het signaal. In gevaarlijke situaties komt de toeter ook duidelijk de vrachtwagencabine of auto binnen.
De airzound is ongeveer een tientje goedkoper dan de Hornit.

The Hornit

De Hornit is geen echte toeter maar een zeer luid waarschuwingssignaal voor op de fiets. Ook deze fietstoeter is makkelijk te bevestigen op de fiets. The Hornit bestaat uit twee onderdelen. De toeter zelf en een bedieningsknopje. In totaal ongeveer 100gr. Het geheel is strak vormgegeven en neemt weinig ruimte in beslag.
De toeter kan je voorop het stuur bevestigen. Hiervoor word een klein imbussleuteltje meegeleverd. Het bedieningsknopje kan je heel makkelijk vastmaken. Bij voorkeur ergens op het stuur waar je handen doorgaans rusten. Zo kan je direct bij het geluid, zonder je handen van het stuur af te nemen. De toeter en het bedieningknopje zijn makkelijk afneembaar. Eenzelfde soort systeem als fietslampjes.
De Hornit werkt op twee kleine penlite batterijtjes. Dezelfde batterijtjes die in afstandsbedieningen gaan. De batterijen voor de Hornit worden meegeleverd. Wij hebben de onze al een jaar op de fiets zitten en nog geen batterijen verwisseld. Door de batterijen iets minder milieuvriendelijk dan de Airzound dus.
Het geluid heeft meer weg van een tjilpende vogel dan een echte luchthoorn. Daarnaast is het net zo indringend als een brandalarm. Je wordt zeker opgemerkt.
The Hornit heeft nog een tweede stand. Dit geluid kan je vergelijken met de toon van een vrachtwagen die achteruit rijdt.
De prijs van The Hornit ligt ongeveer een tientje hoger dan de Airzound.

Eindoordeel
Een beetje flauw misschien, maar wij vinden dat je geen appels met peren kunt vergelijken.
We hebben op een aantal punten de producten naast elkaar gezet en een plusje gezet bij het product dat wij op dat gebied beter vinden. De hornit wint dan met een plusje verschil, maar maar wie het geluid belangrijker vindt dan het gewicht, zal toch eerder voor de Airzound kiezen.
 
  Hornit Airzound
vorm + -
volume + -
gewicht + -
milieu - +
bijvullen + -
geluid - +
prijs - +
  Gerald Phister     16-06-2014 11:40     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Joost -  04-01-2020

Prima review van beide toeters. Na een aantal situaties met een gewone bel op mijn speedpedelec te hebben ervaren heb ik snel gezocht naar een luide toeter. Vol vertrouwen de Hornit aangeschaft. Helaas bleek de toeterklank niet luid genoeg en werd de pieptoon meerdere malen als een vogeltje ervaren. Na twee maanden met veel experimenteren en ook regelmatig een lege accu toch besloten om een Airzound aan te schaffen. Vanaf dag één alleen maar positief. Andere weggebruikers horen me ruim op tijd en heel veilig gevoel om deze signaalgever aan boord te hebben. Zeker voor speedpedelecs, maar ook voor alle overige snellere fietsers een aanrader. Oppompen is snel gewend en nu na anderhalf jaar nog nooit zonder lucht geraakt. Veilig boven alles.